söndag 23 augusti 2009

Langa, Hermanus och Franshoek

Ikväll blir det endast ett informativt inlägg om helgen. Är fruktansvärt trött och har blivit sjuk...igen. Varje gång det börjar regna så blir allt så förbaskat fuktigt att hur man än gör så går det inte att behålla värmen.

Helgen har bjudit på många roliga aktiviteter. Turen till Langa var kanon, är så glad att jag lyckades få en plats. Vi var 10 Internationella studenter samt 10 Afrikanska, roligt att få spendera dagen med Afrikaner för en gångs skull.
Att köra in till Langa var både spännande och jobbigt. En obekväm känsla vällde över mig, att det kan vara sådana enorma kontraster i ett och samma land är svårt att föreställa sig. Vi började med en liten sammankonst där vi fick lära känna varandra i gruppen och lyssna på när några killar spelade bongo trummor för oss, de har en sådan otrolig rytm i kroppen.
Vår guide var en stor kille, ärr i ansiktet och uppväxt i Langa. Han avslutade varje mening med "you know what I´m saying, right?" En kille med många bollar i luften, "egen business", film producent, Hipp Hopp artist, tydligen nära polare med Timbuktu med mycket mera, du förstår bilden hoppas jag. Rundturen fortsatte, vi både gick och åkte bil genom de olika zonerna som Langa är indelade i. Plötsligt var vi mitt inne på en marknad där det slaktades får och kycklingar hej vilt, ena delen bor man i någorlunda uppbyggda hus, i andra delen finns inga ordentliga vägar och man lever i plåt skjul
Vi fick lära oss en hel del om den fruktanvärda tiden som på ett overkligt sätt existerade både innan och efter Apartheid tiden.
Efter Langa begav vi oss till Township nummer två: Mitchel´s plan. Här stannande vi även för kvällsmat på Miezel´s Meat. Hungriga som vargar slängde vi oss över två massiva fat med kött, kyckling, och korv som serverades tillsammans med "Popp", påminner av en blandning av ris och mannagrynsgröt. Bestick existerade inte på den lokala restaurangen, här var man ett med naturen. Åt tills vi sprack! När vi rullade hemåt framåt kvällen var jag hemskt trött och stupade i säng direkt.

Igår var det dax för valskådning i Hermanus. 5 tappra satte sig återigen i "Vrål åket" och begav sig ut på upptäcksfärd. Vi valde att köra genom bergen, hade turen att få se babianer igen ( denna gången stannade vi kvar i bilen). Väl i Hermanus, värmde vi upp med en rejäl lunch Hermanus är en riktig turistfälla men väldigt vackert. Utsikten var än en gång magisk. Lyckades se en hel del valar, är inte säker på om det var knölvalar vi såg, men de påminde om det iaf. Svårt att fånga bra bilder, då valarna inte ställde upp på en pose direkt. Det lämnades över till proffsen istället...fniss.

På hemvägen valde vi att köra förbi Franshoek, som är ett känt vindistrikt men även känt för sina fina restauranger. Då de flesta vingårdar hade stängt för dagen, valde vi att äta på en restaurang på huvudgatan.

Idag har vi bara legat och solat och försökt läsa. Blev inte så mycket av endera, eftersom jag känt mig febrig hela dagen.

Hoppas din helg har varit härlig.

Sov så gott

2 kommentarer:

  1. VIlka dagar du haft. JAg hade också en bra helg, käkade me Tobias i lördags och sedan middags matiné. Måste ha varit en riktigt maffig upplevelse med Langa. och sedan satte sig hela superpatrullen i bilen och åkte och såg valar. Är jätte avundsjuk på dig. Nu har du mkt att läsa innan springbreak... Men fokusera på att bli frisk och även om det är en förkylning så vänta i några dagar och gå sedan till läkare om du fortfarande mår dåligt efter onsdag. Det ligger ju mkt skit i luften. Älskar dig /Saknar dig. puss från lilla vxö

    SvaraRadera
  2. ja då var man här inne igen och ser ifall du skrivit ngt nytt, men inte... JAg kan dock lämna lite inside information om Petra:-) hon har varit hos doktorn idag och fått antibiotika mot sin halsfluss.. JAg hoppas detta hjälper dig att komma på fötter igen. Tycker så synd om dig. Vet inte direkt vad jag mer ska skriva utan att jag precis kom hem och lgh:en är tom utan dig. den saknar dig... jag gör allt för att den ska acceptera mig men den vill ha dig och din touch allt jag gör blir itne lika bra som när du är här:-) skämt och sido. jag saknar dig min Älskade vän. ha en fortsatt bra dag. puss din johan

    SvaraRadera