torsdag 13 augusti 2009

Återigen vinprovnings dax:)

Nu har jag och Elise gjort oss varsin kopp varm choklad, vi börjar bli experter på området. Tänkte dela med mig av detta mycket delikata recept:
1. Fyll halva koppen med choklad pulver.
2. Häll i några matskedar mjölk.
3. Rör runt, tills du fått ihop en rejäl gegga.
4. Häll i lite kokande vatten ( Brukar inte vara så mycket plats kvar i koppen)
5. Rör runt och färdig att servera.
Enjoy:)

Idag har jag haft vinkursen igen...fniss. Jag har faktiskt andra lektioner också, men de är inte lika roliga.
Idag var det en jätte söt dam som lärde oss servera rätt sorts vin till rätt sorts mat.
Väldigt givande, vi fick provsmaka bland annat ost, sallad, skinka, choklad med mera och sedan blanda smakerna med vin för att se vad som passar bäst ihop. Nu kan jag nog allt lära dig ett och annat om vad som passar bäst till sallad, kött och fisk. Äntligen hänga med i Lindells diskussioner kring köksbordet:).
På lördag är det dax för vinprovning, åker redan kl 8 på morgonen.

Har även gått och funderat på vad tyskar är av för släkte egentligen? Jag har en hel del lektioner med dessa härliga människor. Jag har då aldrig mött några så pålästa, rutiga i huvudet, tänker inte utanför boxen, stela (vissa) människor. Igår höll jag på att bli tokig!!!
Kände att jag kommer aldrig klara dessa mina kurser om jag måste läsa tillsammans med dessa människor. Jag undrar om tyskar och till viss mån holländare, får någon slags special undervisning i properhet. De har ju svaret på allt, och då menar jag verkligen allt.
Nä nu ska jag sluta döma andra människor, det är beundransvärt, en dag sitter jag kanske där själv och har läst hela jäkla boken i förväg och även hunnit göra en power point på hela skiten, vem vet?;)

Annars är alt bra, var lite segt att ställa om sig efter helgens lugn och frid, men nu känns det helt ok igen. Är lite missnöjd över att jag inte kan kolla på "youtube" på datorn, är beroende av det. Jag får väl hålla tillgoda med lite trevlig läsning istället.

Är så skoj när skriver kommentarer, värmer i hjärtat.

Ha en härlig kväll,
All kärlek

2 kommentarer:

  1. Petra! Du måste kolla in detta youtube-klippet: http://www.youtube.com/watch?v=9wIatSq9kq0 skitball!

    Hoppas allt är bra med dig annars! Nu är jag i Nice och är dålig på att höra av mig, vet inte om du såg det innan.. Men jag ringer eller nåt så fort jag kommit hem! Puss

    SvaraRadera
  2. Hej gums! Hahahaha... Ja, tänk den dag vi har läst hela boken inför en föreläsning och gjort en powerpoint, hahaha! :-) Det verkar som att du har det himla bra! Har det börjat bli lite varmt nu? Här i Sverige är det aaastråkigt. Som vanligt är det dåligt väder (det har det varit i Växjö hela sommaren, förutom två veckor i juni). Familjen är på Lefkas i två veckor och jag ööönskar att jag var där i stället för här! Men snart åker ju jag och min gullunge. :-) Det känns dock lite konstigt att vi åker så sent. Många har ju redan åkt och många kommer ju åka nu, de närmaste dagarna. Det känns som att det typ hinner bli höst här innan vi åker. Oj, nu blev det här nästan som ett blogginlägg i stället för en kommentar. :-) Hoppas att du har det bra i alla fall! Du är väldigt duktig på att skriva blogg måste jag säga! Vem trodde det?? ;-) Puss puss

    SvaraRadera