fredag 7 augusti 2009

Babianrumpor och Pingviner

Idag har varit en härlig dag. Jag och Matilde har varit på utflykt med tre andra. Vädret har varit strålande och humöret på topp, eller nåja fram tills nu...(läs längre ner).

Vi lämnade Stellenbosch i morse och körde längs kusten. Första gången jag varit på roadtrip utanför Stellenbosch´s murar. Kändes otroligt befriande att få komma till havet och alla vackra stränder häromkring. Jag tror att jag är beroende av att ha havet nära tills hand. Det är alltid samma underbara känsla som när man åker hem till Bjärred och havet. Vi gjorde vårt första stopp i Simon´s town, där besökte vi "Boulders national park" och kollade på Pingviner. Jätte söta små djur, de låg mest och chillade på stranden, blev några kort tagna och ett "check" på listan. Sedan åt vi lunch på en super mysig restaurang med utsikt över havet. Åt en Beef burger, I like:)

Körde sedan vidare upp till Cape Point, närmare bestämt "Cape of good hope" som jag tror de flesta känner till. Magisk natur, öppet, klippigt landskap med häpnadsväckande utsikt. Gick upp till " the light house", hur översätter man det? Knäppte lite bilder, hade hoppats på att se valar, det stod också på listan, men det får bli nästa gång.

Efter det begav vi oss ut, glömde ju skriva att vi har spenderat dagen i en gammal beige Mercedes..fniss. Vi begav oss iag ut på "babian jakt", och tro mig det är fullt av babianer överallt längs vägarna. Vi stannade och tänkte ta några kort och fick syn på några turister som hade gått ur sina bilar, så vi tänkte jaja hur farligt kan det vara. Om andra kan så kan väl vi!
Big mistake! Så fort vi stigit ur bilen ser jag att den ena gigantiska babian hannen stirrar konstigt på oss, för att i nästa sekund springa rakt emot oss. Gissa om vi fick fart in i bilen igen, slängde oss in och låste dörrarna, medans babianen försökte ta sig in. Efter det höll vi oss inne i bilen...

När vi kom tillbaka till Stellenbosch hade det hunnit bli mörkt, så jag tog fram min pepparsprej, som jag alltid bär med mig. Vi var båda hungriga och beslöt oss för att köpa med oss lite mat hem från Nelsies (vårt student centra), jag la ner sprejet i fickan...och givetvis när jag böjer mig fram så sprutar det ut...grrr. FYYYY säger jag bara, jag kunde inte andas och har fortfarande ont i halsen. Fick det så klart på hela min tröja och på huden, luktar skit. Nu vet jag iaf att det fungerar.

Nu ska vi strax gå på en födelsedags fest i byggnaden bredvid.

Imorn ska jag och Matilde åka upp till hennes familjs gård som de driver här i Sydafrika. Vi ska köra dit själva! Vet inte hur det ska gå ,imorn kommer de och lämnar bilen till oss, en stor Pick up trunk, vi har båda lika dåligt lokal sinne, men det löser väl sig.
Stannar där tills på måndag eller tisdag, de har både hästar, kanoter och fyrhjulingar där uppe som vi kommer nog ha att göra...och just det sedan har jag ju skola att sköta också.

Ha en trevlig fredags kväll

All kärlek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar