lördag 18 juli 2009

Cape Town

Idag har varit en väldigt trevlig dag, klockan 9 traskade eller snarare hasade vi oss fram till International office där två bussar väntade på oss. Därifrån åkte vi till Kapstaden, otroligt vackra vyer längs vägarna, allt är så grönt trots att det är mitt i vintern. Väl inne i Kapstaden som är en rätt stor stad, allt från skyskraper blandat med gamla byggnader, statyer och monument. Först besökte vi en botanisk trädgård, fick säkert väldigt intressant info där, men som vanligt glömde jag att lyssna, hade fullt upp att kolla på ekorrar. Vad kan jag mer dela med mig av, jo idag fyller Nelson Mandela 91 år, så det var rätt hektiskt inne i stan inför hans besök.

Efter vår lilla guidade tur åkte vi upp bland bergen och fick se Kapstaden från högre höjder, en helt underbar dag, varmt och skönt och inte ett moln på himlen. Nästa år arrangeras som du kanske vet VM här i SA, och de är i full gång och bygger upp nya arenor och rustar upp en del gator.
Vidare bar det av längs kusten, körde igenom vad som kallas South Africas "Beverly Hills", kontrasterna här går inte att undvika längs kusten breder flotta byggnader och gigantiska villor ut sig, första gången jag har sett "vita" gå omkring på gatorna sen jag kom hit. I dessa områden bor nästan enbart rika vita familjer. I alla fall, under åkturen passerade vi några fina stränder och små vikar tills det att vi kom fram till slutmålet, "Victoria Waterfront", en liten hamnstad med stort utbud. Väldigt mysigt litet ställe fullt av uteserveringar, ett stort köpcetrum och vackra vita byggnader. Här stannade vi resten av dagen, åt gott och strosade omkring,
tills det var dax att återvända till Stellenbosch.

Nu ikväll har vi varit på ännu en Braai, grillat någon slags korv (mer som kött fast i form av en korv ehhh?) samtidigt som vi fått information om allt man kan göra här. Vet inte hur man ska hinna med allt, de arrangerar bland annat safaris, surf lektioner, dykning, haj dykning ( där man blir nedsänkt i en bur o kan kolla på vithajar, inte något för mig dock), val skådning (nu är tydligen den bästa tiden på året att åka på valskådning, då de passerar kapstadens kust). Det finns hur mycket som helst att göra. Men jag är ju dessvärre här för att studera...

J har somnat för länge sen och jag ska också gå och lägga mig nu, kan knappt hålla ögonen öppna. Imorgon är den första dagen utan något inplanerat, ska bli så otroligt skönt att slippa sätta alarm klockan på väckning.

Sov gott

puss&kram

2 kommentarer:

  1. Häftigt med allt du får uppleva, verkar som om du redan börjat hitta rätt o trivas. Känns skönt. Stor kram pappa, vi hörs på skype.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du har uppdaterat din blogg!! Jag har ju varit jättenyfiken på hur allt har gått... Det ser ju helt ok ut :) Har du hunnit med att byta ut dina svenska systrar än? ;) Tänker på dig!! Ta hand om dig, hälsa Johan! Puss!

    SvaraRadera