fredag 18 september 2009

Leeukraal

Idag har jag haft en riktig slapp dag. Det är verkligen som att åka från koja till Slott när man kommer upp till detta gigantiska hus.
Igår hade Matilde och Mårten handlat ett rad olika sorters ostar, tillverkade i huset brevid. Så gott med helt färsk nyproducerad ost. Vi köpte gott lantbröd och kex. Matilde och Mårten var så söta och hade köpt ett gott Rosévin till mig, då de vet att jag inte är så förtjust i rött. Mårten tände en brasa i köket och vi satt uppe och pratade.

Jag har fått mitt egna rum häruppe, finns ju ett antal att välja på. Är så lyxigt att ha sitt egna badrum med både dusch och jacuzzi(?), dubbel säng, utsikt över bergen från ena fönstret och utöver hästhagen från det andra, har även en egen terrass utanför. Tog sovmorgon i morse och har gått o lallat runt i de olika salarna, tittat på TV, ätit alldeles för mycket onyttigheter, följt arbetarnas arbetsdag i trädgården. Man har ju inte bara 1 trädgårdsmästare här utan 7st som fixat och donat hela dagen.
Matilde och Mårten har varit ute och kört fyrhjuling i bergen, men det har varit så skönt att bara vara här.
En liten parantes, är så kul hur saker och ting kan vara så annorlunda ibland. När de rensar ogräs här, använder man sig inte av kratta eller brännare etc utan de gräver upp alla plattor, de gör likadant på Academia. Och visst det är ju himla smart, men dock är ju inte arbetstempot det högsta i Afrika. En kille har hållt på med att ta upp plattorna från kl 8 i morse tills nu och han har cirka hunnit med 1 kvadratmeter av ingången. Nu är jag inte någon expert men detta lär nog vara hans jobb för resten av månaden.

Ikväll blir det Braai, och sen ska vi se Män som hatar kvinnor, har inte hunnit se den ännu, trots att andra filmen redan kommit.

Vad gör du idag?

kramar

2 kommentarer:

  1. Petra, vem är den här Matilde egentligen? Har hon ett palats i Antibes också kanske som vi kan få bo i?? ;-) //Julia

    SvaraRadera
  2. Haha, La Crosse, WI? Kan du jobba på det Petra?! Förresten, skrev ett mail till dig idag, sen precis när jag skulle skicka det, försvann det..Orkar inte skriva ett lika långt ikväll, men det kommer jag lovar ;) PUSS

    SvaraRadera