onsdag 16 september 2009

Ett Springbreak jag sent kommer att glömma

Känns som det var evigheter sedan jag skrev till dig. Är omöjligt för mig att återberätta allt jag fått se och uppleva den senaste veckan, men här kommer en sammanfattning. Ska försöka hinna lägga upp lite bilder i veckan, har Afrikaans om en timme.

Förra fredagen hämtade vi först upp Matildes bror Bastian på flygplatsen. Vi begav oss sedan till en underbart vacker stad som heter Constantia, ett mer posh ställe precis utanför Kapstaden. Väl där besökte vi Kirstenboch, som är en gigantisk botanisk trädgård. Kryllar av Protea blommor (de som Matildes familj odlar) och andra vackra blommor. Åt en god frukost, är så härligt att våren har kommit. Känns i luften och märks på vädret så klart.

På eftermiddagen hämtade vi näste man på flyget, Mårten. Bilen fulllastad med packning, tre danskar och en svenne. Innan vi hämtade Mårten åkte vi till ett köpcentra för att handla mat till resan. Och gissa om jag blev glad när jag stiger in genom dörrarna och möts av ett hav av butiker. Äntligen!!! Matilde insisterade på att jag skulle få gå runt i affärerna medans de handlade. Jag var som ett barn i en godisbutik. Hittade en söt klänning från Topshop och shoppade lite produkter från Body shop.

Vi kom inte fram till Leeuwkraal förrän senare på kvällen. Grabbarna startade en Braai och vi laddade upp med korv och kött. Beyers kom förbi och kollade så allt var ok, och tur var det för när han var där gick strömmen och vi hade aldrig lyckats lista ut hur vi skulle få igång den igen.

Har varit sjukt mycket körning under resan, avstånden och vägarna är inte nådiga ibland, men vi har fått se så otroligt mycket.

Första dagarna spenderade vi på Garden Route, gjorde två stopp med övernattningar I knysna hade vi en hel catamaran för oss själva som tog oss ut o Knysna lagoon, helt underbart. Efter Knysna bar det vidare till Jbay, ett riktigt surfings mecka. Dessvärre kunde jag inte prova på att surfa, tog fortfarande mina mediciner, men så fort jag får chansen igen så ska jag ge mig på ett försök. Jbay var ett riktigt paradis, vi bodde precis på stranden. Stränderna här går inte att jämföra med Europa, det är milslånga stränder med finfinkornig sand.
Det bästa av allt för utom att få ligga på stranden, var maten de tillagade på hostlet. Varje morgon åt jag nygräddade pannkakor med frukt, och på kvällen lagade de nya rätter som fisk eller Braai, och detta fick vi betala ca 30kr för. Det är verkligen härligt att kunna unna sig att äta ute hela tiden, för det är både gott och biiilligt.

Efter underbara vyer längs garden route, begav vi oss till Eastern Cape. Att landskapet och omgivningen kan skifta så drastiskt är häpnadsväckande Nu var vi plötsligt ute bland Xhosa byar ( Xhosa pratas av den svarta befolkningen i stora delar av Sydafrika). Då det tog oss längre tid att ta oss fram hade det redan hunnit bli mörkt när det var dax att ge oss ut på "dirt roads", jag skulle inte rekommendera att köra ute i ingenstans i Afrika i mörker utan att veta vart man ska. Det var inte det lättaste att hitta till stället som Matilde hade bokat till oss. Jag var rätt så skraj under hela färden, människor, kor, getter, hundar och andra skumma djur passerade hej vilt på vägarna och det var kolsvart ute. Men på något mirakulöst vis kom vi rätt, och hamnade på detta helt underbara ställe (fast det tyckte jag inte första natten) Kraal. Ingen elektricitet, bodde i en hydda på en sluttning med utsikt över havet, och på morgonen var det fullt med delfiner precis utanför. Bilder kommer senare.
Men familjen som drev stället var helt underbara, de lagade otroligt god mat och vi bodde fick ta del av deras liv. Allting var eco friendly och återvinningsbart. Jag blir så imponerad av människor som väljer en sådan livsstil, och det får en verkligen att ifrågasätta sitt eget liv. Man får nya perspektiv på saker och ting, och än en gång passar jag bättre in i en miljö som denna än vad jag gör i Sverige. Iaf vi hade riktigt mysiga dagar här uppe, blev introducerade för lokalbefolkningen bland annat.

Nu hinner jag inte skriva med, ikväll ska jag ut och äta med lite folk, blir dock ingen utgång för mig för jag har alltid tidig föreläsning på torsdagar. Imorn hämtar Matilde mig på eftermiddagen, hänger med henne upp till Leeuwkraal och spenderar helgen där. Sedan är det dax för test!!!

Ha en mysig onsdag

All kärlek

1 kommentar:

  1. Vad kul att läsa om din springbreak-utflykt! Jag har tänkt på dig och undrat hur du har haft det. Och det låter som att du har haft det helt underbart. Jag blir väldigt avundsjuk på att allt verkar va så billigt där. Vad glad för att maten på restaurangerna är både billig och god. Här är det nämligen tvärtom, det är både dyrt och äckligt. Vi har ätit ute kanske tio gånger och varje gång har det kostat MYCKET mer än vad det kostar hemma i Sverige, och vi har blivit nöjda med maten EN gång. Det finns för mycket turister här som är beredda att betala alldeles för mycket, helt enkelt. :-P Vad gör du av alla pengar när allt är gratis?? Du kommer ju att vara stenrik när du kommer hem. ;-) Bortsett från den dåliga restauranmaten har vi det jättebra. I helgen blir det förhoppningsvis sol och bad o så ska vi till Nice eler St Tropez. Puss på dig! //Julia

    SvaraRadera