torsdag 24 december 2009

GOD JUL

Då var bordet dukat, maten på plats och ljusen tända.

Om 10 minuter kommer släkten och julfirandet kan börja på riktigt.
Ville bara önska dig en riktigt god jul var du än gör.

xxx Petra

måndag 14 december 2009

Då var denna terminen över

Då vart detta äventyret över, är hemkommen till Sverige igen. Har inte riktigt hunnit landa mentalt ännu, men det kommer.

Fick ett underbart bemötande av min älskling på Kastrup och blev sedan bjuden på en super god frukost och firad med god middag och fina presenter på kvällen. Kunde inte önskat mig en bättre hemkomst.

Kroppen fick sig en chock, jag vet inte varför jag lyckats få för mig att det skulle vara sommar även här när jag kom tillbaka....men icke, kallt och ett ständigt mörker, fy vad trist.
Har inga vinterkläder med mig och de kläder jag lämnat kvar passar inte längre. Om det är någon som har några gamla mamma kläder till övers får ni gärna kontakta mig. Allt från tält till gamla gardiner tas tacksamt emot.

Min sista dag i Stellenbosch var underbar, tog en sista sväng på stan, min sista islatte på en uteservering i strålande solsken. Strosade omkring i några butiker, jag kan inte förklara för dig hur förälskad jag blivit i denna lilla by. Hade jag kunnat flytta mina nära och kära hade jag inte tvekat en sekund att bygga bo här. Sedan blev det några timmars stekande innan tiden var kommen att försöka få ihop resväskan. Vilket var ett helvete!!! Jag och Elise försökte med allt slags våld vi kunde utöva och tillsist fick vi igen den. Efter ett riktigt jobbigt farväl var det dax att återigen bege sig till flygplatsen...

...dax för incheckning. Jag hade väl haft på känn att jag skulle ha några kilos övervikt med mig. Men 22 kilo kändes som ett jäkla skämt. Efter en kalkylering fick jag beskedet att det skulle kosta mig närmare 8000 kronor!!!! Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hände sedan för jag hamnade i något slags trans. Efter många om och men (och det var fler än 1 men kan jag lova), var på sekunden att jag inte kom med mitt flyg så inledde jag i panik en mutningskupp som tack och lov gick vägen. Det må vara mycket skit och saker som inte fungerar som det borde i Sydafrika men ibland är Afrika för härligt;) Nog om det, fick privat eskort till planet, svetten rann ned som ett vattenfall och tog mig ca 5 min sedan låg jag däckad av utmattning i min extremt sköna flygstol (not)....

och tada nu är jag här i vetskap om att Goldfish har live konsert på Clifton beach och jag är inte där. Inte mycket att göra....bättre att slänga in en tvätt och kolla på en film.

torsdag 10 december 2009

Tårar, skratt och en drös av minnen

Klockan är nu halv 8 på morgonen och detta blir mitt sista inlägg från mitt lilla kryp in i Stellenbosch. Känns overkligt att jag ska åka hem idag. De senaste veckorna har varit helt underbara. Jag och Matilde har verkligen hunnit få uppleva en stor del av Sydafrika och det är jag så otroligt tacksam för. Det går inte i ord att beskriva hur vackert detta landet är.

Kommer bli lite tufft att komma hem till kylan bara, tittar nu ut från mitt fönster med utsikt över bergen. Klarblå himmel och redan 30grader ute, varför har vi inte sånt här väder i Sverige för?

Flyget går kl 19 ikväll, innan dess har jag en del att fixa med.

Nu blir det en sista frukost nedanför, snyft.

Bye bye Stellie:(

tisdag 8 december 2009

Sol och bad

Jag hämtade min dator i Stellenbosch idag, men glömde ta med mig laddaren, så snart lägger datorn av, får bli en snabb uppdatering.

Tack för alla fina gratulationer via sms och mail. Jag använder mig bara av mitt Sydafrikanska nummer, därför det inte gått att skicka till mitt vanliga nummer:(

Vi spenderade som jag tidigare skrev helgen i Cape Town, bodde jätte mysigt. Var på stranden i Camp´s Bay, hade inte kunnat önska mig bättre väder. Sedan blev det middag och utgång på en klubb på stranden.

Igår kom vi tillbaka till stellenbosch, hann med en middag och en sista bio. Idag var vi först på vinprovning på några olika vingårdar, e så sjukt vackert i Stellenbosch nu innan skörden. Sen har vi varit på stranden. Är tillbaka på gården nu.

På fredag kväll flyger jag hem till Sverige, galet vad tiden går snabbt.

kramar

fredag 4 december 2009

Tillbaka på Leeuwkraal

Då var vi åter i Western Cape. Hade några mysiga men regniga dagar i Ballito tyvarr. Bodde super fint i en penthouse lagenhet precis vid stranden, men blev inte manga soltimmar da molnen vagrade att førsvinna. Men som tur var hade vi bra bøcker med oss samt tv i lagenheten.

Nu sitter jag uppe på garden och skriver, vi ska strax bege oss in till Cape Town. Vi tankte fira min fødelsedag inne i city, och forhoppningsvis kunna spendera nagra dagar på stranden i
Camp´s bay.

Endast en vecka kvar, har ratt mycket att fixa med nasta vecka. Ser inte framemot att behova packa ner alla mina saker, det kommer bli intressant att se hur jag ska få med mig allt hem igen.

Annars ar allt bra med oss, vi forsoker oss på ett lite sundare liv har nere. Det goda livet har satt sina spår...aven denna gång. Plus 6 kg....løvely:).

Hørs snart igen

söndag 29 november 2009

Kruger National Park, Swaziland och S.Lucia

En liten halsning fran mig. Just nu befinner vi oss i St.Lucia dar vi bott pa ett jatte mysigt B&B, vi har blivit sa val omhandertagna. Om nagra timmar kommer bussen for att kora oss vidare till Ballito tar nog en 4h att komma dit, dar har vi hyrt en lagenhet precis vid stranden.

Vi har det jatte bra, fast tiden har gatt sa snabbt. Kommer bli svart att aterberatta allt vi fatt se och uppleva de senaste veckorna.
Kruger var helt fantastiskt och kan stolt saga att jag antligen fatt se The Big five. Swaziland var nagot helt annorlunda, bodde ute i bushen med krokodiler och flodhastar. En av dagarna gav vi oss ut pa en vandring, som slutade med att vi sprang for glatta livet med krokodiler pa bada sidorna om oss. Da var man inte sa tuff!!! Var ett aventyr, men otroligt spannande.

Igar var vi pa en mindre safari men lyckades se bade zebror, bufflar, noshorningar, flodhastar, alla mojliga slags antiloper och Krokodiler. Sedan snorklade vi pa ett stalle som heter Cape Vidal som ocksa ligger i den har nationalparken vi befinner oss i. Hela detta omradet ar en del av en gigantisk Wetland park, med hela 5 ekosystem, helt otroligt omrade.

Jag tanker pa dig och sakta men saker borjar detta otroliga aventyr ga mot sitt slut.

puss&Kram

tisdag 17 november 2009

Bye Bye Stellenbosch

Om tiden bara kunde stanna upp för en stund. Just nu tycker jag att dagarna bara försvinner.
Har precis plockat ihop mitt lilla kryp in, känns faktiskt lite vemodigt och sorgligt att behöva lämna.
De flesta ger sig av snart, både jag och Elise och tjejerna börjar våra resor imorn. Spännande!!!
Flyger kl 10 imorn bitti, hoppas dock inte jag hamnart mitt i rusningstrafiken in till Kapstaden, för då vet jag inte om jag kommer med planet.

Roadtripen var jätte skoj förra veckan, hann väldigt mycket. Spenderade en hel del tid på playan, vilket var sååå skönt. När vår resa var slut, mötte jag upp Matilde och vi spenderade helgen inne i Kapstaden. Hann med marknader, beach, samt utgång högt upp i en Skyskrapa, riktigt coolt ställe.

Nu är jag utrustad med kikare och camping kit, kruger here I come...
Har börjat med Malaria tabletterna och myggstift är nedpackat, saknar tyvärr lite camouflage kläder att glida runt i.

På söndag flyger Matilde upp sedan blir det nya äventyr, blir bussresa genom Swaziland och sedan dykning vid gränsen till Moçambique

Nu måste jag försöka få lite sömn, har varit en hektisk dag. Känns fortfarande så himla konstigt att ha sagt hej då till alla. Har ju blivit lite som en familj här på block 4.